vitpons@gmail.com

Si algú vol que tracti d'alguna edificació en concret, m'ho pot suggerir a aquest correu.
Si algú té alguna fotografia antiga d'algun edifici, encara que sigui desaparegut, s'agrairia.


Si alguien quiere que trate de algún edificio en concreto, me lo puede sugerir a este correo.
Si alguien tiene alguna fotografia antigua de algún edificio, aunque esté desaparecido, se agradecería.

dilluns, 18 de juny de 2012

Paons Reials

Alguns exemples ornamentals amb paons reials
Algunos ejemplos decorativos con pavos reales
Some examples of ornamental peacocks

REUS
Institut Pere Mata
Lluís Domènech i Montaner

ALCOI (Alacant)
Sant Nicolau, 15
Vicent J. Pascual

BUENOS AIRES
Av. Rivadavia, 3222
Virginio Colombo

GINEBRA
Pictet de Rochemont, 7
Eugène Cavalli i Ami Golay

ROTTERDAM
Slotstraat, 36


divendres, 1 de juny de 2012

FRANÇA - Casa Giratòria

Com a curiositat dintre de les edificacions modernistes i de les que no són d'aquest estil, cal presentar aquesta casa giratòria que va dissenyar l'arquitecte francès Eugène Petit el 1903 i que es va publicar tant a la revista Ilustración Española y Americana (8/10/1903) com a la Ilustración Artística (23/11/1903).

El retall que presento pertany a aquesta última.

Eugène Petit també havia dissenyat a Asnières-sur-Seine un cementiri per a gossos que no sè si ha estat el primer d'aquesta classe.

                                                           [clicar al damunt per engrandir-ho]


Como curiosidad dentro de las edificaciones modernistas y de las que no son de este estilo, hay que presentar esta casa giratoria que diseñó el arquitecto francés Eugène Petit en 1903 y que se publicó tanto en la revista Ilustración Española y Americana (8/10/1903) como en la Ilustración Artística (11/23/1903).

El recorte que presento pertenece a esta última.

Eugène Petit también había diseñado un cementerio para perros en Asnières-sur-Seine que desconozco si fué el primero de esta clase.

TORTOSA - Centro de Comercio


Amb el canvi de segle la burgesia no tan sols va edificar grans cases bellament decorades al gust modernista, sinó que també va inaugurar o renovar clubs i centres de reunió i hi va aprofitar la moda de l’època.

Això no tan sols va passar a les capitals de província. Les grans ciutats també prenien una forta embranzida cultural i creen nous centres de reunió. Aquest és el cas de Tortosa una de les ciutats més importants de Catalunya.

Així els diaris de l’època reflectien la inauguració de l’edifici del Centro de Comercio a la cèntrica plaça d’Alfons II amb entrada pel carrer  Ricard Cirera, llavors anomenat Conde de Aranda.

L’edifici va ser projectat per l’arquitecte municipal Francesc Batlle i es va inaugurar el 30 de juny del 1913.

El que més destacaven eren els seus salons: cafè, sala de juntes, biblioteca, sala de billar. La majoria decorats pel pintor Gendre, el qui també decorà el vestíbul.

Ara bé, la gran peça era el Gran Saló el qual el va decorar Emilio Fumadó amb bells esgrafiats, garlandes, retrats de tortosins il·lustres i medallons al·lusius a les seves arts: Agustí Querol (escultura), Antoni Casanova (pintura), Jaume Tió (poesia) i Felip Pedrell (música). En aquest Saló es realitzaven exposicions, etc. La decoració barrejava l’estil Imperi francès amb el modernisme i la secessió.
Per més informació sobre la Tortosa passada recomano el bloc:


Vull agrair a Joan Ramírez la cessió de les fotos que publico i a Ramon Ruiz les seves gestions i aclariments.




Con el cambio de siglo la burguesía no sólo edificó grandes casas bellamente decoradas al gusto modernista, sino que también inauguró o renovó clubes y centros de reunión y aprovechó para ello la moda de la época.

Esto no sólo pasó en las capitales de provincia. Las grandes ciudades también tomaban un fuerte empuje cultural y crearon nuevos centros de reunión. Este es el caso de Tortosa, una de las ciudades más importantes de Cataluña.

Así los diarios de la época reflejaban la inauguración del edificio del Centro de Comercio en la céntrica plaza de Alfonso II con entrada por la calle Ricard Cirera, entonces llamada Conde de Aranda.

El edificio fue proyectado por el arquitecto municipal Francesc Batlle y se inauguró el 30 de junio de 1913.

Lo que más destacaban eran sus salones: café, sala de juntas, biblioteca, sala de billar. La mayoría decorados por el pintor Gendre, quien también decoró el vestíbulo.

Ahora bien, la gran pieza era el Gran Salón el cual fue decorado por Emilio Fumadó con bellos esgrafiados, guirnaldas, retratos de tortosinos ilustres y medallones alusivos a sus artes: Agustín Querol (escultura), Antoni Casanova (pintura), Jaume Tió (poesía) y Felipe Pedrell (música). En este Salón se realizaban exposiciones, etc. La decoración mezclaba el estilo Imperio francés con el modernismo y la secesión.
Para más información sobre la Tortosa pasada recomiendo el blog:


Quiero agradecer a Juan Ramírez la cesión de las fotos que publico y a Ramon Ruiz sus gestiones y aclaraciones.