dimarts, 7 de maig del 2013

BARCELONA - JUMILLA - NOVELDA - panteons


El 1914 l’escultor Enric Clarasó va esculpir per tal de decorar el panteó de la família Estruch la figura d’una dama vestida amb túnica i que amb les mans, la dreta més alta que l’esquerra, aguantava una creu. Aquest panteó es troba al cementiri de Montjuïc (Barcelona), via Santa Eulàlia, 1.

La creu, metàl·lica, ha desaparegut i la figura està actualment força malmesa.

La figura també es troba al Panteó dels Màrtirs del 1808, al claustre de la Catedral de Barcelona.

L’amic Guillermo Cegarra en la seva recerca per l’estudi de l’arquitectura murciana de principis del segle XX va localitzar en el cementiri de Jumella el panteó de la família Gómez i com que era modernista em va enviar la foto del mateix. Només veure’l vam observar la similitud amb el panteó abans esmentat d’en Clarasó.

En aquest cas, però, la figura presenta uns plecs de la túnica menys volàtils, el braç dret mig destapat, els ulls coberts per un vel i una creu feta també amb pedra. Aquesta figura del cementiri jumellà de Santa Catalina segurament deu estar basada amb l’anterior o bé podria ser obra del taller de Clarasó.

Al cap de poc temps, el mateix Guillermo va trobar-ne una altra d’idèntica a l’anterior en el cementiri de la població alacantina de Novelda, en aquest cas en el panteó Segura Crespo datat al 1938.

Novelda i Jumella estan a uns 60 km de distància.

Heus aquí una altra similitud i correspondència entre ornamentacions modernistes, en aquest cas d’escultures.


Catedral de Barcelona



(Fotos: Valentí Pons - Guillermo Cegarra)


En 1914 el escultor Enric Clarasó para decorar el panteón de la familia Estruch esculpió la figura de una dama vestida con túnica y que sostenía una cruz con las manos, la derecha más alta que la izquierda. Este panteón se encuentra en el cementerio de Montjuïc (Barcelona), vía Santa Eulalia, 1.

La cruz, metálica, ha desaparecido y la figura está actualmente muy deteriorada.

La figura también se encuentra en el Panteón de los Mártires del 1808, en el claustro de la Catedral de Barcelona.

El amigo Guillermo Cegarra, en su búsqueda para el estudio de la arquitectura murciana de principios del siglo XX, localizó en el cementerio de Jumilla el panteón de la familia Gómez y como era modernista me envió la foto del mismo. Solamente verlo observamos la similitud con el panteón antes mencionado de Clarasó.

En el de Jumilla la figura presenta unos pliegues de la túnica menos volátiles, el brazo derecho medio destapado, los ojos cubiertos por un velo y una cruz que también está hecha de piedra. Esta figura del cementerio jumillano de Santa Catalina seguramente debe estar basada en la anterior o bien podría ser obra del taller de Clarasó.

Al poco tiempo, el propio Guillermo encontró otra idéntica a la anterior en el cementerio de la población alicantina de Novelda, en este caso en el panteón Segura Crespo fechado en 1938.

Novelda y Jumilla están a unos 60 kms de distancia.

He aquí otra similitud y correspondencia entre decoraciones modernistas, en este caso de esculturas.

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