dissabte, 15 de febrer del 2014

CARTAGENA - Los Dolores - Sagasta, 34

Guillermo Cegarra feia referència en el seu comentari a l'article de la torre de Gaspar Fàbregas d'Esplugues a la casa Barceló de Cartagena, és per això que us mostro la mateixa.

Es tracta d'una casa familiar que l'arquitecte Lorenzo Ros va projectar per Juan Barceló el 1916, just el mateix any en què abandonà Figueres per establir-se a la ciutat cantonal. La casa es troba a la pedania de Los Dolores.

Lorenzo Ros Costa va néixer a Cartagena el 1890, va estudiar a Barcelona la carrera d'arquitectura obtenint-ne el títol el 1914. Acaba la carrera i obté la plaça d'arquitecte municipal a Figueres, localitat d'on era originària la seva família. A Figueres aixecà uns quants edificis plenament modernistes (casa Geli, Cine-Teatre Jardí, casa Cruañas).

El 1916 obté la plaça d'arquitecte municipal de la seva ciutat natal, plaça que ocuparà (amb la interrupció dels anys de la Guerra Civil) fins a la seva mort el 1988.

En els seus gairebé 100 anys de vida deixà edificis de tots els estils: noucentista, déco, racionalista, etc.

La casa que ens ocupa mostra alguns detalls d'art déco, així com una galeria neoàrab que dóna al jardí.

Podem observar mostres de trencadís, obertures esglaonades (influència de Puig i Cadafalch), rajoles dedicades al raïm i la reixa amb coronament semblant a la d'Esplugues (influència de Ballarin i un altre cop de Puig i Cadafalch).

Cartagena és una ciutat que té una molt bona col·lecció d'edificis modernistes d'arquitectes com ara el mateix Ros, Víctor Beltrí, Francisco de Paula Oliver, Marcel·lià Coquillat, Tomás Rico. Arran, sobretot, de l'aniversari de Víctor Beltrí, s'ha potenciat la concienciació, recuperació i restauració d'aquest patrimoni arquitectònic.









Guillermo Cegarra hacía referencia en su comentario al artículo sobre torre de Gaspar Fàbregas de Esplugues a la casa Barceló de Cartagena, es por eso que os muestro la misma.

Se trata de una casa familiar que el arquitecto Lorenzo Ros proyectó para Juan Barceló en 1916, precisamente el mismo año en que abandonó Figueres para establecerse en la ciudad cantonal. La casa se encuentra en la pedanía de Los Dolores.

Lorenzo Ros Costa nació en Cartagena en 1890, estudió la carrera de arquitectura en Barcelona, obteniendo el título en 1914. Termina la carrera y obtiene la plaza de arquitecto municipal en Figueres, localidad de donde era originaria su familia. En Figueres levantó varios edificios plenamente modernistas (casa Geli, Teatro Municipal, casa Cruañas).

En 1916 obtiene la plaza de arquitecto municipal de su ciudad natal, plaza que ocupará (con la interrupción de los años de la Guerra Civil) hasta su fallecimiento en 1988.

En sus casi 100 años de vida dejó edificios de todos los estilos: novecentista, déco, racionalista, etc.

La casa que nos ocupa muestra algunos detalles de art déco, así como una galería neoárabe que da al jardín.

Podemos observar muestras de trencadís, oberturas escalonadas (influencia de Puig y Cadafalch), azulejos dedicados a la uva y la reja con coronamiento semejante a la de Esplugues (influencia de Ballarin y otra vez de Puig y Cadafalch).

Cartagena es una ciudad que tiene una maravillosa colección de edificios modernistas de arquitectos tales como el propio Ros, Víctor Beltrí, Francisco de Paula Oliver, Marceliano, Tomás Rico. La celebración del aniversario de Víctor Beltrí ha potenciado la concienciación, recuperación y restauración de este rico patrimonio arquitectónico.

5 comentaris:

  1. Quina casa mes maca! M'agrada molt.

    ResponElimina
  2. Em fa pensar en cases Liberty que vaig veure a Itàlia....

    ResponElimina
  3. Ha sido restaurado recientemente y luce genial ahora mismo. Esta misma semana hice fotos del edificio. Uno de los grandes desconocidos de Cartagena por su situación tan escondida dentro del populoso barrio de Los Dolores.

    Una foto que hice:
    http://www.flickr.com/photos/jarm_at/12819810003/

    ResponElimina
  4. Muchas gracias José Antonio

    la casa se merecía una restauración.
    Los dos últimos veranos los he pasado en Murcia lo cual me ha permitido conocer los múltiples edificios modernistas que tenéis en vuestra Región y que muchos eran (son) desconocidos para el gran público.
    El libro de Guillermo sin duda ayudará a conocerlos.

    ResponElimina

Escriu un comentari: