dimarts, 17 de setembre del 2019

Leonardo Bistolfi - L'Esfinx


Quan es visita una localitat és interessant de veure també el cementiri. L'art que en ells es pot veure, manifesta l'evolució estilística de la població en el que es troba.

A Cuneo, una ciutat del Piemont italià, em va sorprendre, sobretot, aquesta tomba que va dissenyar l'escultor Leonardo Bistolfi, un dels capdavanters de l'escultura del simbolisme i del modernisme italians.

Leonardo Bistolfi va néixer al mateix Piemont, a Casale Monferrato, el 1859 i va morir a La Loggia, a tocar de Torí, el 1933

El 1889 va concebre aquesta escultura, els esbossos en guix i en terracota de la mateixa es conserven a la Gipsoteca Bistolfi de Casale Monferrato.

Entre 1891 i 1892 es va esculpir per a la sepultura Pansa de Cuneo.

La figura femenina de la mort es presenta asseguda en una mena d'altar o tron esglaonat coberta per un llençol. La cara, amb la boca entreoberta, té els ulls com cecs dirigits cap a l'infinit, la llarga cabellera li tapa els braços a excepció de les mans de dits allargassats, ossis, gairebé urpes.

La part dreta de la figura és plena de vida: una rica presència de flors de roselles, crisantems i lliris; la part esquerra no té res, és la mort.


Les columnes de l'altar i la forma hieràtica de la figura remeten a l'art egipci.

La cara de la dona correspon a Maria Gusberti, la seva futura esposa.

* * * * *


Cuando se visita una localidad es interesante ir también al cementerio. El arte que se encuentra en ellos, manifiesta la evolución estilística de la población en el que se encuentra.

En Cuneo, una ciudad del Piamonte italiano, me sorprendió, sobre todo, esta tumba que diseñó el escultor Leonardo Bistolfi, uno de los líderes del simbolismo y del modernismo escultórico italianos.

Leonardo Bistolfi nació en el mismo Piamonte, en Casale Monferrato, en 1859 y murió en La Loggia, cerca de Turín, en 1933

En 1889 concibió esta escultura, los bocetos en yeso y en terracota de la misma se conservan en la Gipsoteca Bistolfi de Casale Monferrato.

Entre 1891 y 1892 se esculpió para la sepultura Pansa de Cuneo.

La figura femenina de la muerte se representa sentada en una especie de altar o trono escalonado cubierta por un lienzo mortuorio. La cara, con la boca entreabierta, tiene los ojos ciegos dirigidos hacia el infinito, la larga cabellera le tapa los brazos a excepción de las manos de dedos alargados, óseos, casi garras.

La parte derecha de la figura está llena de vida: se nos muestra una rica presencia de flores de amapolas, crisantemos y lirios; la parte izquierda no tiene nada, es la muerte.

Las columnas del altar y la forma hierática de la figura remiten al arte egipcio.

La cara de la mujer corresponde a María Gusberti, su futura esposa.

* * * * * 

When visiting a town it is interesting to also go to the cemetery. The art found in the cemeteries manifests the stylistic evolution of the population in which it is found.

In Cuneo, a city in Italian Piedmont, I was surprised, above all, by this tomb designed by sculptor Leonardo Bistolfi, one of the leaders of Italian Symbolism and Art Nouveaiu sculptures.

Leonardo Bistolfi was born in Piedmont himself, in Casale Monferrato, in 1859 and died in La Loggia, near Turin, in 1933

In 1889 he conceived this sculpture, the sketches in plaster and terracotta of the same are preserved in the Bistolfi Gipsoteca, Casale Monferrato.

Between 1891 and 1892 it was sculpted for the Pansa de Cuneo burial.

The female figure of death is depicted sitting on a kind of staggered altar or throne. It is covered by a mortuary canvas. The face, with its mouth ajar, has blind eyes directed towards infinity, the long hair covers its arms except for the hands of elongated fingers, almost claws.

The right part of the figure is full of life: we are shown a rich presence of flowers of poppies, chrysanthemums and lilies; The left side has nothing, it is death.

The columns of the altar and the hieratic form of the figure refer to Egyptian art.

The woman's face corresponds to María Gusberti, his future wife.




2 comentaris:

Escriu un comentari: