Els països de l'Est europeu ens sorprenen amb un modernisme força
desconegut d' arrels pròpies o bé amb influències de la Sezession austríaca
sobretot (influència de l'Imperi Austrohongarès) encara que també de l'Art
Nouveau francès i del modernisme català.
El present edifici es podria incloure
en els d'influència del modernisme català.
Va ser erigit al Districte Vè de
Budapest per l'arquitecte Albert Kálmán Körössy, un arquitecte nascut a Szeged
(Hongria) el 18/06/1869, titulat per l'Escola de Munic (Alemanya) el 1891 i que
va morir a Budapest el 21/10/1955. Té obres a l'antic Imperi: Budapest i
Nyíregyháza (Hongria), Bratislava (Eslovàquia) i Timisoara (Romania)
Aquest edifici m'ha sorprès per
l'acurada restauració que s'ha dut a terme (podeu comparar les dues imatges),
encara que no s'ha reedificat la cúpula de ceràmica vidrada que tingué en els
seus orígens.
Presenta una rica ornamentació
floral (tulipes, moresc, etc) i animal (esquirols, granotes encalçant libèl·lules,
xuts, paons), rostres humans, etc.
Es divideix en un eix central i
dos de laterals. El central està rematat per un gablet amb una representació
ceràmica d'Eva al Paradís agafant la poma.
L'escultor del conjunt va ser Géza
Maróti i es va edificar el 1901.
El propietari era Lajos Walkó. Es
troba al carrer Aulich, 3.
(fotografies: Guillermo Cegarra i Valentí Pons)
Los países del
Este europeo nos sorprenden con un modernismo bastante desconocido de raíces
propias o bien con influencias de la Sezession austriaca sobre todo (influencia
del Imperio Austrohúngaro) aunque también del Art Nouveau francés y del
modernismo catalán.
El presente
edificio se podría incluir en los de influencia del modernismo catalán.
Fue erigido en el
Distrito V de Budapest por el arquitecto Albert Kálmán Körössy, un arquitecto
nacido en Szeged (Hungría) el 06/18/1869, titulado por la Escuela de Munich
(Alemania) en 1891 y que murió en Budapest el 21/10/1955. Tiene obras en el
antiguo Imperio: Budapest y Nyíregyháza (Hungría), Bratislava (Eslovaquia) y
Timisoara (Rumanía)
Este edificio me
ha sorprendido por la cuidadosa restauración que se ha llevado a cabo (puede
comparar las dos imágenes), aunque no se ha reedificado la cúpula de cerámica
vidriada que tuvo en sus orígenes.
Presenta una rica
ornamentación floral (tulipanes, maíz, etc) y animal (ardillas, ranas cazando
libélulas, buhos, pavos reales), rostros humanos, etc.
Se divide en un
eje central y dos laterales. El central está rematado por un gablete con una
representación cerámica de Eva en el Paraíso cogiendo la manzana.
El escultor del
conjunto fue Géza Maróti y se edificó en 1901.
El propietario
era Lajos Walkó. Está en la calle Aulich, 3.
The
countries of Eastern Europe surprise us with a relatively unknown Art Nouveau.
Its roots are in local Influences or with influences from Austrian Sezession (because
of the Austro-Hungarian Empire) but also of the French Art Nouveau and Catalan
Modernisme.
This
building could be included in the influence of Catalan modernisme.
The
building can be seen in the Fifth District of Budapest. It was erected by architect Albert Kálmán Körössy, an
architect born in Szeged (Hungary) on 06/18/1869, entitled by the School of
Munich (Germany) in 1891 and who died in Budapest the 21/10/1955. It works in
the Ancient Empire: Budapest and Nyíregyháza (Hungary), Bratislava (Slovakia)
and Timisoara (Romania)
This
building surprised me by the careful
restoration work that has been carried out (you can compare the two images),
although it has not rebuilt the dome of glazed ceramics that had in its origins.
It has a
rich floral ornamentation (tulips, corn, etc) and animal (squirrels, frogs
pursuing dragonflies, owls, peacocks), human faces, etc.
It is
divided into a central axis and two lateral. The central axis is towered by a
gable with a ceramic representation of Eve in Paradise picking the apple.
The
sculptor was Géza Maróti and was built
in 1901.
The owner
was Lajos Walkó. It's in Aulich Street, 3