L'Illa de la Discòrdia de Barcelona està constituïda pels
edificis següents:
Passeig
de Gràcia, 35: casa Lleó Morera, arquitecte Lluís Domènech i Montaner
Passeig
de Gràcia, 37: casa Mulleras, arquitecte Enric Sagnier
Passeig
de Gràcia, 39: casa Bonet, arquitecte Marcel·lià Coquillat
Passeig
de Gràcia, 41: casa Amatller, arquitecte Josep Puig i Cadafalch
Passeig
de Gràcia, 43: casa Batlló, arquitecte Antoni Gaudí
però en aquesta relació mai no s'ha considerat la casa contigua a la Lleó Morera, la que fa cantonada amb Consell de Cent, 349-351.
Aquesta casa és també diferent a la resta de la llista.
Es tracta de l'originària Casa Mumbrú del mestre d'obres Pere
Puig Poch, 1882, reformada en època modernista en diferents etapes (1912, 1919)
per un altre dels arquitectes de l'star-system d'aquella època a Barcelona; en
Juli Maria Fossas del qual ja hem parlat diferents vegades en aquest blog
(cliqueu
damunt l'etiqueta Juli Maria Fossas)
Teodoro Peñasco i Vicens va heretar la casa de la seva mare, Cristina Vicens i Montaner, i va encarregar les esmentades reformes: façana, galeria interior, cos
lateral, baixos, vestíbul.
Els elements modernistes s'observen en les obertures,
vitralls, esgrafiats vegetals, coronament, pinacles i agulles, porta, vestíbul.
Alguns dels vitralls originaris de l'època han estat substituïts.
Potser caldria reconèixer també aquesta casa.
Per cert, si observem les fotografies antigues i l'actual es
troba a mancar un element força destacat a la casa Lleó Morera: la cúpula que rematava un cos
interior al terrat ara substituït per una estructura cúbica anodina.
* * * * * *
La Manzana de la
Discordia de Barcelona está formada por los siguientes edificios:
Passeig de Gràcia,
35: casa Lleó Morera, arquitecto Lluís Domènech i Montaner
Passeig de Gràcia,
37: casa Mulleras, arquitecto Enric Sagnier
Passeig de Gràcia,
39: casa Bonet, arquitecto Marceliano Coquillat
Passeig de Gràcia,
41: casa Amatller, arquitecto Josep Puig i Cadafalch
Passeig de Gràcia,
43: casa Batlló, arquitecto Antoni Gaudí
pero en esta
relación nunca se ha considerado la casa contigua a la Lleó Morera, la que hace
esquina con Consell de Cent, 349-351. Esta casa es también distinta a las
anteriores de la lista.
Se trata de la
originaria Casa Mumbrú del maestro de obras Pere Puig Poch, 1882, reformada en
diferentes etapas (1912, 1919) por otro de los arquitectos del star-system del
modernismo catalán: Julio María Fossas del que ya hemos hablado varias veces en
este blog
(enlace desde la etiqueta Juli Maria Fossas)
Teodoro Peñasco y Vicens heredó la casa de su madre, Cristina Vicens i Montaner, y encargó estas reformas:
fachada, galería interior, cuerpo lateral, bajos, hall.
Los elementos
modernistas se observan en las oberturas, vidrieras, esgrafiados vegetales,
coronamiento, pináculos y agujas, puerta, vestíbulo.
Algunos de los vitrales de la época han desaparecido.
Quizá también tendríamos que reconocer la importancia de esta casa.
Por cierto, si
observamos las fotografías antiguas y la actual se aprecia que falta un
elemento bastante destacado en la casa Lleó Morera: la cúpula que remataba un cuerpo interior en la
azotea, ahora sustituido por una estructura cúbica anodina.
* * * * * *
The Block
of Discord in Barcelona consists of the following buildings:
Passeig de
Gràcia, 35: Lleó Morera house, architect Lluís Domènech i Montaner
Passeig de
Gràcia, 37: Mulleras house, architect Enric Sagnier
Passeig de
Gràcia, 39: house Bonet, architect Marceliano Coquillat
Passeig de Gràcia, 41: Amatller house, architect Josep Puig i Cadafalch
Passeig de
Gràcia, 43: Casa Batllo, architect Antoni Gaudí
but in this
relationship is perhaps missing the previous house to the Lleó Morera, at the corner
with Consell de Cent, 349-351. This house is also very different of the other
of the list.
This is the
House Mumbrú originary built by the master builder Pere Puig Poch, 1882,
renovated in stages (1912, 1919) by one of the architects of the star system of
Catalan Art Nouveau: Juli Maria Fossas which we have already spoken several
times in this blog
(click over the label Juli Maria Fossas)
Teodoro Peñasco i Vicens inherited the house of his mother, Cristina Vicens i Montaner, and commissioned the following changes: facade,
interior gallery, lateral body, hall.
Art Nouveau
elements can be observed in the overtures, stained glass, vegetables sgraffiti,
capstone, pinnacles and spires, door, hallway.
Some of the original stained glasses have been replaced.
By the way,
if we compare the old and the current picture a very important element is
missing in the Lleó Morera house: the dome finished off an inner body on the roof now replaced by a
nondescript cubic structure.