El 1912 Marià de Delàs i de Foxà (1837-1912), IV baró de
Vilagaià, decidí substituí una petita capella que havia dedicada a Sant Miquel
en els seus terrenys. Encarregà l'obra a Joan Rubió i Bellver.
Rubió s'inspirà en les construccions de pedra seca pròpia
dels pagesos mediterranis. Utilitzà pedres de riu sense desbastar (encara que
en aquesta capella no fou una construcció seca, ja que s'utilitza morter per
unir les pedres) i el mètode de les voltes còniques.
També s'hi pot observar la influència que Antoni Gaudí exercí
en l'obra de Rubió i Bellver.
El Baró no va poder veure l'obra enllestida, va morir l'octubre
d'aquell mateix any. En homenatge seu es col·locà el seu escut damunt l'accés a
la capella.
A l'interior hi ha una marededéu i una imatge de Sant
Miquel.
A partir del 1936 la capella tingué altres usos: guarnició
militar, casa per a immigrants.
Rubió tornaria a la pedra desbastada a:
(fotos: Valentí Pons Toujouse)
* * * * *
En 1912 Mariano
de Delàs y de Foxà (1837-1912), IV barón de Vilagaya, decidió sustituir una
pequeña capilla que había dedicada a San Miguel en sus terrenos para ello encargó
la obra al arquitecto Joan Rubió i
Bellver.
Rubió se inspiró
en las construcciones de piedra seca propia de los agricultores mediterráneos.
Utilizó piedras de río sin desbastar y el método de las bóvedas cónicas. En
esta capilla se utiliza mortero para unir las piedras.
También se puede
observar la influencia que Antoni Gaudí ejerció en la obra de Rubió i Bellver.
El Barón no pudo
ver la obra terminada, murió en octubre de ese mismo año. En su homenaje se colocó
su escudo sobre el acceso a la capilla.
En el interior
hay una estatua de la virgen y una imagen de San Miguel.
A partir de 1936
la capilla tuvo otros usos: guarnición militar, casa para inmigrantes.
(fotos: Valentí Pons Toujouse)
Rubió volvería a la piedra desbastada en:
* * * * *
In 1912
Mariano de Delàs y de Foxà (1837-1912), IV Lord of Vilagaià, decided to replace
a small chapel that was dedicated to San Miguel on its grounds and commissioned the work to the architect Joan
Rubió i Bellver.
Rubió was
inspired by the Mediterranean farmers' constructions of dry stone. He used
river stones deckle and the method of conic vaults. In this chapel mortar used
to bind the stones.
You can
also observe the influence of Antoni Gaudí in the work of Rubió i Bellver.
Lord of
Vilagaià could not see the finished work as he died in October of that same
year. In his honor his shield was placed over the access to the chapel.
Inside is a
statue of the Virgin and an image of Saint Michael.
From 1936
the chapel had other uses: military garrison, home to immigrants.
(fotos: Valentí Pons Toujouse)
Other building with this kind of use of the stone in: