Una de les fonts del modernisme va ser l'art de la Xina i del
Japó.
El seu origen es troba en l'Exposició
Internacional del 1862 a Londres en la qual tingué força èxit l'art japonès el
qual serviria d'inspiració als artistes prerafaelites. Dels prerafaelites passà
als modernistes. La tonalitat dels seus colors, les aquarel·les i dibuixos, els
papers pintats, els vestits (quimonos, etc), la "japonaiserie" en
general es posà de moda.
Però no solament va ser el Japó,
també la Xina, la "chinoiserie": els seus dracs, grues, palaus,
jardins i d'aquests últims les portes de la Lluna, que són els que ens ocupa,
prengueren molta rellevància.
Aquestes portes circulars de la Lluna representen
la Lluna Plena, la unitat, però sobretot representen la felicitat, la joia i la
bona sort. El modernisme, principalment en la seva variant Art Nouveau, se'n
féu ressò i les utilitzà força vegades, sobretot a Bèlgica, tant com a portes
com en finestres.
Aquí us oferim uns quants exemples:
BRUSSEL·LES - Square Ambriorix, 11
Gustave Strauven, 1900-03
(foto: Valentí Pons Toujouse)
SOIGNIES-Station, 73
Émile François, 1902
(foto: Valentí Pons Toujouse)
Una de las fuentes
del modernismo fue el arte de China y de Japón.
Su origen se
encuentra en la Exposición Internacional de 1862 de Londres en la que tuvo
bastante éxito el arte japonés el cual serviría de inspiración a los artistas
prerrafaelitas. De los prerrafaelitas pasó a los modernistas. La tonalidad de
sus colores, las acuarelas y dibujos, los papeles pintados, los vestidos
(kimonos, etc), la "japonaiserie" en general se puso de moda.
Pero no fue solamente
el Japón, también China, la "chinoiserie": sus dragones, grullas,
palacios, jardines y de de estos últimos las puertas de la Luna, que son los
que nos ocupa, tuvieron mucha relevancia.
La puerta de la Luna
es una puerta circular que representa la
Luna Llena, la unidad, pero sobre todo representa la felicidad, la alegría y la
buena suerte. El modernismo, principalmente en su variante Art Nouveau, se hizo
eco de este simbolismo y lo utiliza a menudo, sobre todo en Bélgica, tanto en
puertas como en ventanas.
Aquí os ofrecemos
algunos ejemplos:
LIEJA-Parlement, 6-8
Victor Rogister, 1906
(foto. Ron Conijn)
One of the sources
of Art Nouveau was the art of China and Japan.
Its origin is in
the International Exhibition in London in 1862 where the Japanese art was quite
successful and impacted strongly in the Pre-Raphaelites artists. From the Pre-Raphaelites
went to the modernist artists. The different hue of colors, the watercolors and
drawings, wallpapers, costumes (kimono, etc.), the "japonaiserie" in
general came into vogue.
Not only was
Japan, but China, "Chinoiserie": their dragons, cranes, palaces,
gardens, and from these the Moon-gates took much relevance.
The Moon-gate
represents the Full Moon, a kind of circular door that means not only Unity,
but also represent happiness, joy and good luck. Modernisme, especially in its
Art Nouveau variant, took example of this symbolism and use it quite often,
especially in Belgium.
Here are some
examples in doors and in windows.
SOIGNIES-Prévost, 9
s/d
(foto: Valentí Pons Toujouse)
Es verdaderamente espectacular ¡
ResponEliminaSalut
És un motiu que m'encanta i que ja he publicat varias vegades, sense assenyalar que és un motiu d'inspiració oriental. Gràcies per fer-ho aquí.
ResponEliminahttp://eli-paseosartnouveau.blogspot.fr/2013/05/porte-44-atelier-du-maitre-verrier.html
http://eli-paseosartnouveau.blogspot.fr/2014/04/maison-particuliere-benjamin-de-lestre.html
http://eli-paseosartnouveau.blogspot.fr/2011/06/les-hiboux-55-avenue-brigmannn-st.html
http://eli-paseosartnouveau.blogspot.fr/2014/05/la-maison-cauchie-5-rue-des-francs.html
I em queden encara sense publicar.
Una abraçada!
Tens tota la raó Eli, a França també es troben força exemples d'aquestes obertures circulars. Tant França com Bèlgica són dels màxims exponents de l'Art Nouveau. En vaig veure uns bons exemples a tocar de Lille, en les obres de l'arquitecte Gabriel Pagnerre
ResponEliminaEm sembla que a França no hi ha tantes d'aquestes finestres. Pot ser a Lille, encara que no recordo haver vist tantes com a Brussel·les. En Paris, no recordo rodones però en i ha de mitja lluna.
ResponElimina