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diumenge, 14 de maig del 2017

SORT - hotel Pessets


A la turística població de Sort, capital del Pallars Sobirà, a la província de Lleida, destaca plenament una mostra de modernisme popular, l'Hotel Pessets.

Es tracta de la reforma de l'antiga fonda que van fer el matrimoni format per Josep Farré Rafel i l'Adelaida Betriu en fer-se càrrec d'un negoci que havia obert les seves portes a mitjans del segle XIX.

La façana és plena de cares amb expressions burlesques, però el que més crida l'atenció és la presència de dues sirenes de tors nu, cua de peix i ales que no sabem què feien per aquells indrets, potser trobar-se amb alguna dona d'aigua de les valls, figura molt present en la mitologia pirinenca (a Euskal Herria hi ha l'equivalent en les lamies)

L'edifici és del 1922-1923. Obra de Jacint Gómez Portella, conegut com "El Carlí"

(fotos: Valentí Pons Toujouse)




En la turística población de Sort, capital del Pallars Sobirà, en la provincia de Lleida, destaca plenamente una muestra de modernismo popular, el Hotel Pessets.

Se trata de una reforma de la antigua fonda que realizó el matrimonio formado por Josep Farré Rafel y Adelaida Betriu al hacerse cargo de un negocio que había abierto sus puertas a mediados del siglo XIX.

La fachada está llena de caras con expresiones burlescas, pero lo que más llama la atención es la presencia de dos sirenas de torso desnudo, cola de pez y alas que no sabemos qué hacían por aquellos lugares, tal vez encontrarse con alguna "dona d'aigua" -mujer del agua- de aquellos valles, figura muy presente en la mitología pirenaica (en Euskal Herria hay el equivalente en las lamias)

El edificio es del 1922-23. Obra de Jacint Gómez Portella, conocido como "El Carlí" (El Carlista)

(fotos: Valentí Pons Toujouse)


In the tourist town of Sort, the capital of Pallars Sobirà, in the province of Lleida, the Hotel Pessets stands out.

It is a reform of the old hotel that made the marriage formed by Josep Farré Rafel and Adelaida Betriu when taking over a business that had opened its doors in the mid-nineteenth century.

The facade is full of faces with burlesque expressions, but what is most striking is the presence of two sirens of naked torso, fish tail and wings that we do not know what they did for those places, maybe meet some "dona d'aigua "-woman of the water-of those valleys, figure very present in the Pyrenean mythology (in Euskal Herria there is the equivalent in lamias)

The building is from 1922-23.

(fotos: Valentí Pons Toujouse)

5 comentaris:

  1. Muy interesante. Otra más para la colección de neomodernismos

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    Respostes
    1. Esta no es neomodernista, es de la época. En el Pirineo leridano el estilo fue más tardío

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  2. Hay las Lamiak...dicen que hacen perder la cabeza a los hombres de interior y de costa...las de costa son como sirenas y las de interior más con pies de patos. La fachada de este hotel es preciosa. Espero otra entrada de Sort... ;)

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  3. Valenti:
    Mira esta página y a ver si nos explicas algo del edificio
    Gracias.

    https://elpaseantevallisoletano.blogspot.com.es/2017/05/ese-toque-modernista-en-pleno-centro.html

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