A vegades els arquitectes no tan sols projectaven cases,
panteons, botigues, llums, mobles, etc., sinó que, d’acord amb la idea de l’art
total, fins i tot van arribar a decorar
automòbils.
Tenim el cas d’aquest vehicle del senyor Carreras que Josep
Vilaseca, l’autor de l’Arc de Triomf barceloní, la casa Comas d’Argemir de l’avinguda
República Argentina, la casa Bruno Quadros de la Rambla, decorà amb elements
egipcis tot vinculant l’antigor amb la modernitat.
Si bé Vilaseca ja havia projectat cases en estil neoegipci,
com la casa Agustí Pujol de Lloret de Mar (1882), aquí ho fa en un aspecte més modern,
més modernista.
Podem observar un ànec volant (“rapidesa”) en el capó; un
ull d’Horus (“el passatger pot veure el paisatge i tot el que l’envolta”) en la
part de darrera, al costat del seient del passatger, i en la part posterior una
escena pròpia de la riba del Nil: sobre el llit fluvial, l’aigua, representada
en forma de ziga-zaga neixen els papirs i en un pla més alt es troben les flors
de lotus. Una altra escena fluvial hi ha darrera la part lateral posterior del
vehicle i en el seient del chauffeur.
El disseny el va fer el 1908. El cotxe és un Hispano Suiza,
20-30HP.
(Les fotografies estan extretes del llibre “El arquitecto Josep
Vilaseca i Casanovas. Sus obras y dibujos”, Rosemarie Bletter, 1977)
Un altre article sobre Josep Vilaseca:
A veces los
arquitectos no sólo proyectaban casas, panteones, tiendas, lámparas, muebles ,
etc ., sino que, de acuerdo con la idea del arte total, incluso llegaron a
decorar automóviles.
Tenemos el caso
de este vehículo del señor Carreras que Josep Vilaseca, el autor del Arco de
Triunfo barcelonés, la casa Comas de Argemir de la avenida República Argentina,
la casa Bruno Quadros de la Rambla, decoró con elementos egipcios vinculando de
esta manera la antigüedad con la modernidad.
Si bien Vilaseca
ya había proyectado casas en estilo neoegipcio, como la casa Agustí Pujol de
Lloret de Mar (1882), aquí lo hace en un aspecto más moderno, más modernista.
Podemos observar
un pato volando ( "rapidez" ) en el capó un ojo de Horus ("el pasajero puede observar
el paisaje y todo lo que le rodea") en la parte de atrás, al lado del
asiento del pasajero, y en la parte posterior una escena propia de la orilla
del Nilo: sobre el lecho fluvial, el agua, representada en forma de zigzag,
nacen los papiros y en un plano más alto se encuentran las flores de loto. Otra
escena fluvial se encuentra detrás de la parte lateral trasera del vehículo y
en el asiento del chauffeur.
El diseño lo hizo
en 1908. El coche es un Hispano Suiza, 20-30HP.
Otro articulo sobre Josep Vilaseca: