A la Rambla, 121 cantonada amb Bonsuccés es troba l'antiga
Farmàcia del Dr. Masó Arumí que dóna peu una sèrie d'interrogants:
1.- En primer lloc és de difícil adscripció estilística,
per alguns és modernista, per altres és noucentista i per a mi té un aire de la
sezession austríaca propi del modernisme
atípic del gironí Rafael Masó, del qual es podria afirmar que és el disseny de
la ceràmica verda de la façana. També es deixa veure una influència del primer
déco.
L'estil Masó dóna peu al segon interrogant.
2.- Qui és l'autor?
El plànol de la farmàcia el signa Ramon Puig Gairalt (1918),
però no sembla clar que ell sigui l'autor, sinó solament el qui legalitza el
plànol.
Narcís Comadira i Joan Tarrús, estudiosos de Rafael Masó,
l'atribuïen a aquest arquitecte. A més segons Tarrús el dibuix original és de Masó
amb decoracions de Jaume Llongueras. Seria, doncs, l'única obra de Rafael Masó
a Barcelona (a Sarrià hi ha una casa del Pericas en la que hi ha ceràmica de
Masó)
Els esgrafiats i les escultures semblen les
pròpies de l'Ismael Smith.
Contactant amb Josep Casamartina, comissari de
les exposicions sobre "Ismael Smith, la bellesa i els monstres" i "De l'amor és
lo Jardí: Masó i els teixits", opina que podria ser del Masó
però la presència de l'Smith és més difícil donat que en aquella època es
trobava entre Sevilla i Madrid i preparava el seu trasllat a Nova York.
Per tradició familiar, es parla de la
intervenció de Rafael Masó (cosí del propietari) i es pensa que la direcció de l'obra la porta a terme Manuel
Comas Esquerra (casat amb Montserrat Masó Bulbena, filla del matrimoni format
pel també farmacèutic Josep Masó Arumí, germà de Rosendo, i Rosa Bulbena
Soler).
Comas Esquerra torna a remetre a l'Smith, amic
seu del qual tenia uns quants gravats i dibuixos regalats pel Marquès
d'Olèrdola.
Les escultures si no són d'Ismael Smith, podrien ser (i torna a aparèixer Girona) dels gironins Fidel Aguilar o Ricard Guinó. L'escultura de la cistella, al carrer Bonsuccés, és posterior al 1918.
El 1918 el propietari era Rosendo Masó Arumí.
La farmàcia el 1931 s'anunciava com a "Farmàcia i Centre
d'específics Dr Masó-Arumí del Dr. Nadal" en referència a Lluís Nadal
Delhom, casat amb Maria Teresa Masó Bulbena, que passà a ser el nou titular, després
continuarà la línia el seu fill Manuel Nadal Masó i actualment Manuel Nadal
Casas.
L'interior de la farmàcia es canvià en una reforma del 2008.
* * * * *
En la Rambla, 121 esquina con Bonsuccés se encuentra la antigua
Farmacia del Dr. Masó Arumí que da pie a una serie de interrogantes:
1.- En primer lugar es de difícil adscripción estilística, para
algunos es modernista, para otros es novecentista y para mí tiene un aire de la
sezession austriaca propio del modernismo atípico del gerundense Rafael Masó, del
cual se podría afirmar que es el diseño de la cerámica verde de la fachada.
También se deja ver una influencia del primer déco.
El estilo Masó da pie al segundo interrogante.
2.- ¿Quién fué su autor?
El plano de la farmacia lo firma Ramon Puig Gairalt (1918), pero
no parece claro que él sea el autor, sino sólo el que legaliza el plano.
Narcís Comadira y Joan Tarrús, estudiosos de Rafael Masó, la
atribuían a este arquitecto. Además según Tarrús el dibujo original es de Masó
con decoraciones de Jaime Llongueras. Sería, pues, la única obra de Rafael Masó
en Barcelona (en Sarrià hay una casa de Pericas en la que hay cerámica de Masó)
Los esgrafiados y las esculturas parecen las propias del Ismael
Smith.
Contactando con Josep Casamartina, comisario de las exposiciones
sobre "Ismael Smith, la belleza y los monstruos" y "Del amor es
el Jardín: Masó y los tejidos", opina que podría ser de Masó pero la
presencia de Smith es más difícil dado que en aquella época se encontraba entre
Sevilla y Madrid y preparaba el su traslado a Nueva York.
Por tradición familiar, se habla de la intervención de Rafael Masó
(primo del propietario) y se piensa que la dirección de la obra la lleva a cabo
Manuel Comas Esquerra (casado con Montserrat Masó Bulbena, hija del matrimonio
formado por el también farmacéutico Josep Masó Arumí, hermano de Rosendo, y
Rosa Bulbena Soler).
Comas Esquerra vuelve a remitir a Smith, amigo suyo del que tenía
unos cuantos grabados y dibujos regalados por el Marqués de Olèrdola.
Las esculturas si no son de Ismael Smith, podrían ser (y vuelve a
aparecer Girona) de los gerundenses Fidel Aguilar o Ricard Guinó. La escultura de la cesta, en la calle Bonsuccés, es posterior a 1918.
En 1918 el propietario era Rosendo Masó Arumí.
La farmacia en 1931 se anunciaba como "Farmacia y Centro de específicos
Dr. Masó-Arumí del Dr. Nadal" en referencia a Luis Nadal Delhom, casado
con María Teresa Masó Bulbena, que pasó a ser el nuevo titular, luego
continuará su hijo Manuel Nadal Masó y actualmente Manuel Nadal Casas.
El interior de la farmacia cambió en una reforma de 2008.
* * * * *
On the Rambla, at the corner of Bonsuccés, is the old Pharmacy of
Dr. Masó Arumí, which gives rise to a series of questions:
1.- The first one is the difficulty of the style, for some people it
is Art Nouveau, for others it is Noucentista and for me may be the Rafael Masó
point of view of the Austrian Sezession. There is also an influence of the
first déco.
The Masó style gives rise to the second question.
2.- Who was its author?
The plan of the pharmacy is signed by Ramon Puig Gairalt (1918),
but it seems that he is not the author, but only that which legalizes the plan.
Narcís Comadira and Joan Tarrús, biographers of Rafael Masó,
attributed it to this architect. Also according to Tarrús the original drawing
is from Masó with decorations by Jaime Llongueras. It would, therefore, be the
only work of Rafael Masó in Barcelona (in Sarrià there is a house of Pericas in
which there is ceramics of Masó)
The sgraffiti and sculptures resemble those of Ismael Smith.
Contacting Josep Casamartina, curator of the exhibitions on
"Ismael Smith, beauty and monsters" and "Of Love 'Tis the
Garden: Masó and Textiles", thinks that it could be Masó but the presence
of Smith is more difficult since at that time he was between Seville and Madrid
and prepared his transfer to New York.
By family tradition, it is spoken of the intervention of Rafael
Masó (cousin of the owner) and it is thought that the direction of the work is
carried out by Manuel Comas Esquerra (married with Montserrat Masó Bulbena,
daughter of the marriage formed by the also pharmacist Josep Masó Arumí,
brother of Rosendo, and Rosa Bulbena Soler).
Comas Esquerra returns to Smith, a friend of his who had a few
engravings and drawings given by the Marquis of Olèrdola.
The sculpture, if it is not from Ismael Smith, could be (and
reappears Girona, city of Rafael Masó) of the Girona Fidel Aguilar or Ricard
Guinó.
In 1918 the owner was Rosendo Masó Arumí.
(Diari de Vich, 30-11-1931)
The pharmacy in 1931 was announced as "Pharmacy Dr. Masó-Arumí of Dr Nadal" in reference to Luis Nadal
Delhom, married to María Teresa Masó Bulbena, who became the new owner, then
continued his son Manuel Nadal Masó and currently Manuel Nadal Casas.
The interior of the pharmacy changed in a reform of 2008.
Y las lámparas son puro Art Decó.
ResponEliminaUna pasada.
Salut
Hola Valentí, juraria que aquesta obra es tracta d'un híbrid fet amb moltes mans... la teoaria del yarrús Comadira és encertada, però ells han vist cap dibuix original de la proposta del Masó? Hi ha alements super masonians, com la portadala amb frontó incorporat. Però elRamon Puig Gairalt a l'època també va fer obres d'influència secessionista. L'Ismael Smith, que és fins avui a qui s'havia atribuit més protagonisme a l'obra, juraria que és el que menys hi té a veure. En canvi, segint la teoria Tarrús/Comadira cada vegada veig més clar que l'escultura podria molt ben ser del Fidel Aguilar, qui just en aquells moments estava a Barcelona i el Masó demanava als seus coneguts que li donéssin feina per ajudar-lo econòmicament. L'altre dia vaig entrar de nou a l'església de Betllem i em vaig adonar que els paraments de la part baixa de les columnes són idèntics que les rajoles de ceràmica de la part baixa de la farmàcia Masó, de manera de que de nou una concomitància Masó / Pericas amb la farmàcia. Podria ser que aquesta forma de les rajoles i les columnes, fossin produïdes a La Gavarra, la fàbrica de ceràmica de Masó i els germans Corominas... l'enigma continua... i sense redoldre's pas del tot, ni de bon tros!
ResponEliminaSembla més típic del Masó que del Puig Gairalt, tot iq eu aquest sifgna el plànol. L'escultura també és molt pròpia del Fidel Aguilar, igual a efectes de permisos d'obra, era millor que signés un arquitecte de Barceolona que no un de Girona
EliminaCrec recordar ara que el Joan Tarrús, parlant amb ell d'aquest tema, m'havia dit que igual qui hauria fet la dirección de l'obra podria haver estat el Jaume Llongueras. El detall que t'he dit de la forma de les rajoles coincidint amb la forma que hi ha a les columnes de l'església de Betlem és bastant significatiu. Ja et passaré foto.
Elimina