(projectes de Buïgas -esquerra- i Balcells -dreta-)
En el Reial Decret de
29-03-1915 es convocava un concurs per a un Monument a Cervantes que s'havia
d'erigir a la Plaza de España de Madrid. Una de les bases deia que els
arquitectes s'havien de presentar conjuntament amb un escultor. En total es van
presentar uns 109 artistes (en algun cas, com ara Francesc Roca, l'arquitecte
es va presentar com a arquitecte i com a escultor). El projecte guanyador va ser
el presentat pel tàndem Rafael Martínez
Zapatero (arquitecte) i Lorenzo Coullaut Valera (escultor)
Es presentaren diversos arquitectes catalans: Pere Domènech
Roura (amb Joan Borrell-Nicolau), Eusebi Bona (Luis Franco), Josep Anselm
Capdevila (Ramon Novella), Antoni Vilà Palmés (Josep Campeny), però vull
destacar a dos que tenien vincles familiars: Gaietà Buïgas i el seu nebot
Eduard Maria Balcells.
Buïgas es presentà conjuntament amb l'escultor Pere
Carbonell i Balcells amb el gironí Ignasi Ferran.
Tot i que tenen una similitud manifesta en llur estructrura, veient els dos projectes podem contemplar algunes
diferències entre l'eclecticisme d'arrel clàssica de Buïgas i el modernisme de
Balcells:
1.- En Buïgas la base és una porxada formada per quatre arcs
de mig punt; en Balcells són quatre arbres que s'ajunten formant un obelisc.
2.- En Buïgas les escultures estan situades damunt d'un
pedestal, en Balcells surten de la mateixa pedra
3.- Buïgas presenta el monument en forma de columna,
Balcells en la forma d'un obelisc que neix directament de la unió de la base
4.- El monument de Buïgas és coronat per un grup escultòric
amb la santa Creu, el de Balcells amb una figura femenina que té el braç
estirat cap al cel.
(projecte realitzat)
* * * * *
En el Real Decreto de 29-03-1915 se convocaba un concurso
para un Monumento a Cervantes que se había de erigir en la Plaza de España de
Madrid. Una de las bases decía que los arquitectos debían presentarse
conjuntamente con un escultor. En total se presentaron unos 109 artistas (en
algún caso, como Francisco Roca, el arquitecto se presentó como tal y como
escultor). El proyecto ganador fue el presentado por el tándem Rafael Martínez
Zapatero (arquitecto) y Lorenzo Coullaut Valera (escultor)
Se presentaron varios arquitectos catalanes: Pere Domènech
Roura (con Joan Borrell-Nicolau), Eusebio Bona (Luis Franco), Josep Anselm
Capdevila (Ramon Novella), Antoni Vilà Palmés (Josep Campeny), pero quiero
destacar a dos que tenían vínculos familiares: Cayetano Buigas y su sobrino
Eduard Maria Balcells.
Buigas se presentó conjuntamente con el escultor Pere
Carbonell y Balcells con el escultor gerundense Ignasi Ferran.
Aunque los dos parten de una estructura similar, comparando los dos proyectos podemos contemplar algunas
diferencias entre el eclecticismo de raíz clásica de Buïgas y el modernismo de
Balcells:
1.- En Buigas la base está formada por cuatro arcos de medio
punto; en Balcells son cuatro árboles que se juntan para soportar un obelisco.
2.- En Buigas las esculturas reposan en un pedestal, en
Balcells nacen de la misma piedra
3.- Buigas presenta el monumento en forma de columna,
Balcells en forma de un obelisco que nace directamente de la unión de la base
4.- El monumento de Buigas está coronado por un grupo
escultórico con la santa Cruz, el de Balcells con una figura femenina con el
brazo apuntando al cielo.
* * * * *
By Royal Decree of 29-03-1915 a competition was convened for
a Monument to Cervantes to be erected in the Plaza de España in Madrid. One of
the bases said that the architects had to present themselves together with an
sculptor. In total, almost 109 artists competed (in some cases, as Francisco Roca, the architect presented
himself as a sculptor and architect). The winning project was presented by the
tandem Rafael Martínez Zapatero (architect) and Lorenzo Coullaut Valera
(sculptor)
Several Catalan architects compited: Pere Domènech Roura
(with Joan Borrell-Nicolau), Eusebio Bona (Luis Franco), Josep Anselm Capdevila
(Ramon Novella), Antoni Vilà Palmés (Josep Campeny), but I want to highlight
two who had family ties: Cayetano Buigas and his nephew Eduard Maria Balcells.
Buigas was presented together with the sculptor Pere
Carbonell and Balcells with Ignasi Ferran.
Looking at the two projects we can contemplate some differences
between the classic eclecticism of Buïgas and the Art Nouveau of Balcells:
1.- In Buigas the base is formed by four semicircular
arches; in Balcells are four trees that come together to support an obelisk.
2.- In Buigas the sculptures rest on a pedestal, in Balcells
they are born from the same stone
3.- Buigas presents the monument in the form of a column,
Balcells in the form of an obelisk that is born directly from the union of the
base
4.- The monument of Buigas is crowned by a sculptural group
with the Holy Cross, the one of Balcells with a feminine figure with the arm
pointing to the sky.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Escriu un comentari: