(veure fotos al final)
El 1915 el bisbe Vidal i Barraquer encomanava a l'arquitecte
diocesà Bernardí Martorell un projecte per al cementiri parroquial del poble
d'Olius, al Solsonès (Lleida).
L'arquitecte escollí un petit turó i decidí aprofitar els
elements de l'entorn per construir-lo, d'acord amb els preceptes gaudinians de
respecte a la natura i que aquesta servís de pròpia ornamentació.
Es van aprofitar les roques caigudes per encabir-hi les
tombes i panteons i es va respectar les alzines que allà hi creixien. Es diu
que les roques caigudes simbolitzen la mort i les alzines, la vida.
Podríem dir que és l'únic cementiri plenament modernista, ja
que tot ell ho és: la concepció, la capella d'arc parabòlic, la creu gaudiniana
de cinc puntes que corona l'agulla de l'esmentada capella, les reixes, etc. El
tancament està format per les roques caigudes i un mur de pedra seca entre
elles.
El rector de la parròquia, Mossèn Meliton Perarnau, va obrir
una subscripció popular per sufragar-ne el cost, 2.431,10 pessetes, Es van recaptar
2.711. El propi bisbe Vidal i Barraquer en va donar 1.000.
Les obres van finalitzar el 1916.
(nota: no deixeu de visitar l'església i la cripta. vegeu-ne la foto al final)
(nota: no deixeu de visitar l'església i la cripta. vegeu-ne la foto al final)
(ver más fotos al final)
En 1915 el obispo
Vidal y Barraquer solicitaba al arquitecto diocesano Bernardino Martorell que
diseñase el cementerio parroquial del pueblo de Olius, el Solsonès (Lleida).
El arquitecto
escogió una pequeña colina y decidió aprovechar los elementos del entorno para allí
construirlo, de acuerdo con los preceptos gaudinianos de respeto a la
naturaleza y de que esta sirviera de propia ornamentación.
Se aprovecharon
las oquedades de las rocas caídas para ocupar las tumbas y panteones y se
respetaron las encinas que allí crecían. Se dice que las rocas caídas simbolizan
la muerte y las encinas, la vida.
Podríamos decir
que es el único cementerio plenamente modernista, ya que todo él lo es: su
concepción, la capilla de arco parabólico, la cruz gaudiniana de cinco puntas que
corona la aguja de dicha capilla, las rejas, etc. Las rocas caídas y un muro de
piedra seca erigido entre ellas cierran el conjunto.
El rector de la
parroquia, el padre Meliton Perarnau, inició una suscripción popular para
sufragar el coste, 2.431,10 pesetas, Se recaudaron 2.711. El propio obispo
Vidal y Barraquer dio 1.000.
Las obras
finalizaron en 1916.
(nota: no dejeis de visitar la iglesia y la cripta cercanas. añado una foto)
(more pictures at the end)
In 1915 Bishop
Vidal i Barraquer requested the diocesan architect Bernardino Martorell to
design the parish cemetery of the village of Olius, Solsonès (Lleida).
The architect
chose a small hill and decided to take advantage of the elements of the
environment to build it, in accordance with the Gaudinian precepts of respect
for Nature and that it served as its own ornamentation.
The cavities of
the fallen rocks were used to occupy the tombs and pantheons and the holm oaks
that grew there were respected. It is said that fallen rocks symbolize Death
and holm oaks, Life.
We could say that
it is the only fully Art Nouveau cemetery: its conception, the parabolic arc
chapel, the five-pointed Gaudinian cross that crowns the needle of the chapel,
the bars, etc. The fallen rocks and a wall of dry stone erected between them close the
set.
The rector
of the parish, Father Meliton Perarnau, opened a popular subscription to cover
the cost, 2,431.10 pesetas, 2,711 were raised. Bishop Vidal y Barraquer himself
gave 1,000.
The works
ended in 1916.
(note: you must see the chucrch and the crypt. see picture at the end)
(note: you must see the chucrch and the crypt. see picture at the end)
(cripta de l'església)
(fotos: Valentí Pons Toujouse)