L’altre dia vaig veure aquest
antic edifici del Banco Basko-Asturiano i em va sorprendre. Amb l’ajut d’Alejandro
Machado, gran defensor del patrimoni argentí, he pogut comprovar que ja no
existeix.
La recerca sobre l’autor del
mateix no ha tingut èxit, però em permeto d’atribuir-la a l’arquitecte Julián García
Núñez, arquitecte nascut a Buenos Aires, de pare castellà i mare catalana que
va estudiar a l’Escola d’Arquitectura de Barcelona on es va titular el 1900. El
1903 tornà a l’Argentina, encara que anà fent projectes posteriors per la
franja costera gallego-asturiana.
Té obres a Barcelona, Ribadeo i
Figueras-Castropol (la direcció de les quals les portà a terme l’enginyer
militar Ángel Arbex) i a Buenos Aires i a Temperley. A Barcelona va realitzar
un projecte conjunt amb l’arquitecte Salvador Valeri per a un monument a Lima
(el Perú), però no resultà guanyador i, segurament, la casa Brian de la Gran
Via, 439 va ser acabada per Valeri.
La majoria de les seves obres a
Buenos Aires combinen el modernisme català amb un altre modernisme força més geomètric. Alguns detalls característics de Garcia
Núñez que s’observen en aquest edifici són l’ús del granulat en la decoració del
parament de la façana, el coronament amb unes línies verticals que comencen a
les llindes d’algunes obertures i que, a més, solen anar agrupades en grups de
4 (possible referència a la senyera?), i unes línies horitzontals als baixos.
El coronament sol ser més treballat, reminiscència del modernisme català, en
aquest cas hi ha un rellotge central flanquejat amb dos medallons amb figures
humanes en el seu interior.
Un altre tret em permet
identificar-lo amb Garcia Núñez és aquest: el 1909 Ángel Román Cartavio,
secretari honorari de la “Cámara Oficial Española de Comercio” era un dels
comissaris encarregats de la Conferència Comercial que es duria a terme amb
motiu de l’Exposició del Centenari de la Independència de l’Argentina del 1910.
En aquesta Exposició el Pavelló Espanyol va ser dissenyat per Garcia Núñez i va
causar gran admiració.
Doncs bé, al 1910 el Banc Basko-Asturiano (noteu la
grafia B i K euscàres en basko en comptes de Vasco) decideix traslladar-se des
del carrer Chacabuco al carrer Maipú i un dels consellers del Banc és Ángel R.
Cartavio. El Banc el desembre del 1908 havia dirigit una carta als Industrials
espanyols perquè s’interessessin per l’Exposició.
Blog sobre Garcia Núñez:
El otro día vi este antiguo edificio del Banco Basko-Asturiano y me
sorprendió. Con la ayuda de Alejandro Machado, gran defensor del patrimonio
argentino, hemos podido comprobar que ya no existe.
La investigación sobre el autor del mismo no ha tenido éxito, pero me
permito atribuirla al arquitecto Julián García Núñez, arquitecto nacido en
Buenos Aires, de padre castellano y madre catalana que estudió en la Escuela de
Arquitectura de Barcelona donde se tituló en 1900. En 1903 volvió a la
Argentina, aunque realiza algunos proyectos posteriormente para la franja
costera galaico-asturiana.
Tiene obras en Barcelona, Ribadeo y Figueras-Castropol (la dirección de las cuales las llevó a cabo
el ingeniero militar Ángel
Arbex) y en Buenos Aires y Temperley. En Barcelona realizó un proyecto conjunto
con el arquitecto Salvador Valeri para un monumento en Lima (Perú), pero no
resultó ganador y, seguramente, la casa Brian de la Gran Vía, 439 fue terminada
por Valeri.
La mayoría de sus obras en Buenos Aires combinan el modernismo catalán con
otro modernismo bastante más geométrico. Algunos detalles característicos de
García Núñez que se observan en este edificio son el uso del granulado en la
decoración del paramento de la fachada, el coronamiento a base de líneas
verticales que comienzan en los dinteles de algunas aberturas y que, además,
suelen ir agrupadas en grupos de 4 (¿posible referencia a la bandera catalana?),
y unas líneas horizontales en los bajos. El coronamiento suele ser más
trabajado, reminiscencia del modernismo catalán, en este caso hay un reloj
central flanqueado con dos medallones con figuras humanas en su interior.
Otro rasgo que me permite identificarlo con García Núñez es este: en 1909
Ángel Román Cartavio, secretario honorario de la "Cámara Oficial Española
de Comercio" era uno de los comisarios encargados de la Conferencia
Comercial que se llevaría a cabo con motivo de la Exposición del Centenario de
la Independencia de Argentina de 1910. En esta Exposición el Pabellón Español
fue diseñado por García Núñez y causó gran admiración.
Pues bien, en 1910 el Banco Basko-Asturiano (nótese la grafía B y K euskera
en Basko en vez de Vasco) decide trasladarse desde la calle Chacabuco a la
calle Maipú y uno de los consejeros del Banco es Ángel R. Cartavio. El Banco en
diciembre de 1908 había dirigido una carta a los Industriales españoles para que
se interesaran por la Exposición.
Blog sobre Garcia Núñez:
Excelente hallazgo... La calle Maipú es la misma que Chacabuco (cambia de nombre después de cruzar Avenida Rivadavia) y García Núñez tiene dos obras en Chacabuco. Qué eje de moderisme!
ResponElimina